..:: Home ::.. ..:: Vliegtuig ::.. ..:: Verslagen ::.. ..:: Diversen ::..

 

   

Dambusters
14 juli 2007

Na weken van slecht weer belooft het dit weekend wat beter te worden. En omdat de laatste vlucht al weer een maand geleden is, begint het toch wat te kriebelen. Ik bel mijn mede eigenaren en Hans heeft tijd en zin. Da's mooi, een lekkere vlucht staat gepland. 

Zaterdags om 9 uur staan we op het veld. De nieuwe buurman (we worden nu ingesloten door 2 C42's) is er ook. Hij heeft nieuwe (LED) strobes gekocht en wil deze vandaag inbouwen. Toch jammer om met zulk weer aan de grond te staan. Hij vertelt ons ook dat er een motor gestolen is bij ons in de hangar. Een triest verhaal. De motor is er volledig uitgesloopt en dat is toch een grote schadepost voor de eigenaren. Toch maar twee keer checken voordat je weggaat of de deuren goed op slot zijn.

We trekken de kist naar buiten en taxien hem naar het restaurant. Daar beginnen we met een kopje koffie en halen de kaarten tevoorschijn. Hans wil graag naar Meschede-Schuren en daar kan ik natuurlijk niks tegen inbrengen. Lijkt me een prima doel in een leuke omgeving. We trekken lijnen op de kaart, maken de papierwinkel op orde en halen de landingskaarten op de toren. En dan is het tijd om te vertrekken.

De wind is vandaag toch redelijk straf en dat merken we in de start. Met full cross stijgen we op en krijgen een paar tikken in de start. Maar het mag de pret niet drukken en we zetten een oostelijke koers uit. De GPS staat aan maar met postduif Hans aan mijn zijde is het een overbodige luxe. Feilloos leidt hij mij door het landschap. Met "Rechts langs dit stadje, we komen nu zo een spoorlijn tegen en daarna koers 160" komen we boven de Mohnesee. Mijn geografische kennis rijkt niet tot het niveau van die van Hans - ik weet dat de dam van de Mohnesee gebombardeerd is in de tweede wereldoorlog maar dat het hier ligt... Ach ja, vliegen is ook goed voor je algemene kennis. We vliegen er overheen en roepen Meschede op. Luid en duidelijk krijgen we informatie en vliegen door de heuvels richting het veld. Het is even zoeken maar we hebben het veld in het vizier en een kist voor ons laat ons netjes het circuit zien.

Op final merken we dat het warm is en winderig. Dat er bossen onder ons liggen op final helpt natuurlijk ook niet mee - we worden flink door elkaar geschud en het is flink werken om de kist op een rechte lijn voor de baan te houden. Boven de baan aangekomen wordt het iets rustiger maar omdat de baan hol loopt, is de landing toch iets minder. Met een extra stuiter op de baan staan we uiteindelijk op de grond. Gelukkig was de stuiter niet hard en is alles netjes heel gebleven maar een goed gevoel is anders. We zetten de kist in het gras en begeven ons rechtstreeks naar het terras - eerst genieten van de omgeving en een koud glaasje drinken.

Het is toch redelijk druk op het veld. Er worden wat zwevers omhoog getrokken door een motorzwever, er komen nog twee Nederlandse MLA's aan en er vertrekken wat echo vlieger. We zitten prima hier en de Apfelkuchen is ook lekker. Maar na verloop van tijd wordt het toch tijd om verder te gaan. We hadden Borken Hoxfeld in gedachten als tussenstop richting Stadtlohn maar Hans heeft in de lucht Borgenberge gezien en wil hier graag naar toe. We hebben de vlucht goed voorbereid en Borkenberge was een alternate dus alle gegevens hebben we bij ons. We betalen het landingsgeld (maar liefst 4 euro nogwat) en stappen in voor het volgende been.

Ik probeer Hans zijn navigatie kwaliteiten te evenaren en dat lukt me redelijk. Ik breng ons zonder veel moeite naar de Mohnesee waar we de dam maar even bombarderen. Vlak na de Mohnesee is het landschap weer vlak - een apart gezicht. De navigatie gaat goed maar op het einde is een kleine blik op de GPS toch behulpzaam. We roepen Borkenberge op en hebben weer een lekkere final. Ditmaal mag Hans zich in het zweet werken. Hij sluit zijn final af met een mooie landing en we parkeren de kist in het gras. We drinken eerst weer wat op het terras voordat we het landingsgeld (ditmaal 6 euro) betalen en op weg gaan naar Stadtlohn.

De wind is een beetje gedraaid in de loop van de dag dus we moeten het beter op de baan hebben dan vanocchtend. We schakelen de radio al snel in de vlucht over op Stadtlohn info en luisteren al wat. Baan 29 is in gebruik (we zijn vanmorgen vanaf de 11 gestart) en de wind staat 30-50 graden cross op de baan met een 10-15 knopen. Moet te doen zijn. We roepen Stadtlohn op en vlak na ons roept een studente Stadlohn op. Ze heeft wat moeilijkheden het veld te vinden en ontvangt aanwijzigen van de toren. Ze gaat voor een straight in en omdat wij net op downwind zitten, besluiten we alle lichten van de kist maar aan te zetten en ons, tegen de gebruiken in, ook te melden op downwind met "long final in sight". Verder gaat het probleemloos. We hebben voldoende tussenruimte en na wederom hard werken op final is het dit keer wel een goede landing van mijn kant. We gooien de tanks vol en drinken nog een pilsje op het terras. Wat kan vliegen toch lekker zijn. Ik rij naar huis met een goed gevoel - hopenlijk blijft het een beetje goed weer en kan ik snel weer een vlucht maken.

Informatie over de Dambusters

Terug


Voorbereiding op Stadtlohn


Geland op Meschede-Schuren


Het echte bewijs


Een lekkere bak koffie met Apfelkuchen


Zwever wordt omhoog getrokken door een motorzwever


De dam in de Mohnesee


Het uitzicht is geweldig


Final op Borkenberge


   

(C)2002-2007 mijnvliegtuig.nl