..:: Home ::.. ..:: Vliegtuig ::.. ..:: Verslagen ::.. ..:: Diversen ::..

 

   

Testdraaien van de motor
11 oktober 2006

Het is vroeg in de morgen, zeven uur om precies te zijn. Op de weg naar het vliegveld was het rustig en op het vliegveld heerst ook een absolute stilte. De zon komt langzaam op aan de horizon als wij onze kist uit de hangar trekken. Vandaag moet de dag worden dat onze motor voor het eerst draait. Een spannende dag dus.
Omdat de motor het nog niet doet, binden we een lang touw aan beide hoofdwielen en trekken het vliegtuig naar de loods van Gehling, het onderhoudsbedrijf dat ons zal helpen met het testdraaien van de motor.

Ze zijn echter nog niet wakker bij Gehling. Er staan wat werknemers voor de dichte deur te wachten dus sluiten we ons hierbij aan. Even later gaat de deur open en begint de werkdag langzaam op gang te komen.

Een monteur uit Nederland helpt ons met de motor. Dat is wel fijn want hoewel ons Duits redelijk is, is ons Nederlands toch vloeiender. Als eerste kijkt hij de motor na op inbouw. Op een paar niet netjes geborgde bouten na wordt niks gevonden. Ook op het front van service bulletins is het rustig, weer een meevaller.
Daarna gaan we aan de slag met de motor. Als eerste wordt er koelvloeistof in de motor gegoten. Dat gaat probleemloos. Daarna de olie, met iets meer problemen. De olie moet door nauwe leidingen heen en laat zich niet zomaar in de motor schenken. Een grote injectiespuit biedt de oplossing. Terwijl de monteur de propellor afstelt, monteren wij de laatste kabel op de pluspool van de accu. Als je nu de sleutel omdraait....

En dat gaan we ook doen. De bovenste boegies zijn eruit (dus geen compressie van de motor) en de ondersten geven geen vonk. We willen eerst de olie goed door het motorblok verspreiden. We bedienen de sleutelscha- kelaar en de propellor draait rond en we zien op de klok dat er oliedruk wordt opgebouwd. Perfect!

De volgende stap is het tanken. We pakken het touw weer en slepen de kist naar de benzinepomp. We tanken conservatief tien liter aan elke zijde. Dat moet voldoende zijn voor het proefdraaien. En voor de laatste keer slepen we de kist weer naar het onderhoudsbedrijf. Ditmaal blijven we voor de deur staan.
Er worden twee blokken gehaald om te voorkomen dat het vliegtuig er vandoor gaat en een tweede monteur komt helpen. We laten de eer aan ons voorbij gaan om de kist zelf te starten - we hebben het volste vertrouwen in onze monteurs. Natuurlijk hebben we alle drie een voorstelling gemaakt bij het starten van de kist. Een minuut ronddraaien en langzaam pakt de motor aan... helaas. 
De sleutelschakelaar wordt omgedraaid en letterlijk twee seconden later draait de motor op eigen kracht. In het begin is het nog even spelen met de choke maar na een minuut draait 'ie stationair.  Wel trilt het hele vliegtuig als een gek. De romp maakt een ontzettend kabaal door de trilling en de stabilizer trilt ook naar hartelust. Blijkbaar is de synchronisatie van de carburateurs toch niet helemaal optimaal. Maar daarom hebben we ook gekozen voor een onderhoudsbedrijf - zij kunnen het oplossen.
Onze Nederlandse monteur houdt de klokken vast en monteur twee stelt, met gevaar voor eigen leven, de carburateurs af. Het is niet echt een lekkere plek om te sleutelen, zo dicht bij de propellor. Na het afstellen zijn de trillingen echter verdwenen en snort de motor naar tevredenheid. Een goed gevoel.

De middag besteden we aan het oplossen van kleine verbeterpunten die zijn aangedragen door het onder- houdsbedrijf. We krijgen alle medewerking en kunnen gebruik maken van hun gereedschap. We schieten dan ook lekker op en kunnen de meeste punten oplossen. Maar om half vijf gaat de deur dicht - Feierabend.

Voor ons een mooie gelegenheid om ons vliegtuig uit te proberen - op de grond. De leverancier zal de eerste testvlucht doen en heeft ons op het hart gedrukt niet het luchtruim te kiezen. We stappen een voor een in en rijden ieder een rondje op het veld. Alle meters werken naar behoren, de kist stuurt lekker, de motor draait goed.. wat wil je nog meer! Een geslaagde dag.

Het laatste rondje met de kist eindigt voortijdig - voor het terras. We zetten de kist neer en tracteren onszelf op een koel (alcoholvrij)biertje en wat patat. En ondertussen genieten we van het uitzicht op onze eigen kist. Na wat rondjes op tafel brengen we de kist terug naar de hangar. Tevreden sluiten we een lange dag af - het had niet beter gekund.

Terug


Het is vroeg


Koelvloeistof en olie op de motor


De motor draait (zonder boegies)


De motor draait (met boegies)


Afstellen van de carburateurs


Lekker een rondje taxien over het veld


En na een dag hard werken natuurlijk een kleine beloning

   

(C)2002-2007 mijnvliegtuig.nl